Hjemmelavet is

Alle elsker is, eller næsten alle i hvert fald. Især om sommeren når det er varmt, så er der næsten ikke noget bedre.

Is er bare ikke særlig sundt. Det er fyldt med fedt og sukker. Men nu er der gode nyheder, for man kan selv lave is som er så sund at man kan spise den til morgenmad :)

Og ikke nok med at den er sund, den smager også super lækkkert og er virkelig nem at lave. Og som en ekstra bonus er der intet animalsk i den. Her kommer den meget simple grundopskrift:

Hjemmelavet is

Is

 

 

 

 

 

 

 

Ingredienser:

  • Økologiske bananer
  • Kokosmælk (kan man ikke lide kokosmælk, kan man også bruge mandelmælk eller havremælk)

Fremgangsmåde:
Det er vigtigt at bananerne er meget modne. Så køb dem i god tid og lad dem ligge og blive brune på skrællen. Når de er brune smager de langt sødere. Og som et ekstra plus er de også meget sundere når de er brune. Altså kun skrællen, selve bananen skal stadig være fin og gul. For at speede processen op kan man lægge dem i en pose med æbler, de afgiver et plantehormon som får bananerne til at modnes meget hurtigt.

Når bananerne er modne, tages skrællen af og så skal de i fryseren. Bare frys dem hele. De skal være HELT frosne, så minimum 4 timer i fryseren.

Og så er du klar til at lave din skønne is.

Tag bananerne ud af fryseren og lad dem ligge på bordet i ca. 10 minutter. 4-6 bananer er rigeligt til en god portion is. Bananerne bliver ikke brune af at blive frosset og vil stadig se ud præcis som da du kom den i fryseren.

Ned i food processoren eller blenderen med dem og så skal de have en ordentlig tur. Tilsæt kokosmælken, der skal ikke bruges ret meget, så det skal i lidt af gangen.

Det magiske er at massen kommer til at få konsistens præcis som rigtig is. Der er absolut INGEN som ville gætte på at det her er lavet af bananer. Jeg fik desværre ikke taget et billede på det stadie, så har lige lånt et for at vise det:

is

 

 

 

 

 

 

 

 

Isen er klar til at spise nu, men jeg er faktisk personligt ikke så vild med smagen af bananer. Men til dem som elsker kage og alt muligt med bananer is, spis :)

Men her følger en lang liste over ting man kan putte i sin is. Indtil videre har jeg kun afprøvet is med hhv. kakao, mango/citron og jordbær plus én med kakao, nødder og mørk chokolade, og den sidste var klart favoritten.

Andre muligheder:

Blåbær, hindbær, fersken, nektarin, citron samt skal, appelsin samt skal, pærer, vanille, lakridspulver, alle former for nødder, rosiner, dadler, kanel, kardemomme, ja, kun fantasien sætter grænsen her. Man kan også tilsætte en smule rødebedesaft for en smuk, rød farve.

Jeg skal have købt mig nogen isforme, så jeg kan lave flotte, sunde pind is her til sommer :)

En anden mulighed jeg også lige vil nævne her, er at lave is af kokosmælk, det er den høje på mit billede herunder.

Jeg blandede kokosmælk med en smule sirup og fyldte en form 3/4 op med denne blanding. Derefter blendede jeg nogen jordbær sammen med lidt mere kokosmælk og fyldte resten af formen op med denne blanding. Prøv dig frem med forholdet mellem kokosmælk og frugt og igen kan man jo bruge mange andre former for bær og frugt. Jeg er selv vild med kokosmælk så for mig gør det heller ikke noget at smagen trænger igennem, men er man ikke så vild med det, så blend det hele med frugt.

Rigtig god fornøjelse, jeg tror virkelig du vil blive overrasket over resultatet her :)

is